Artykuły
KORONAWIRUS A UPRAWNIENIA PRACODAWCY DO PRZETWARZANIA DANYCH OSOBOWYCH PRACOWNIKÓW I GOŚCI ODWIEDZAJĄCYCH ZAKŁAD PRACY W ZWIĄZKU Z PRZECIWDZIAŁANIEM ZARAŻENIOM
Liczne zachorowania na koronawirus (COVID-19) w Polsce i na świecie, wymuszają na pracodawcach podejmowanie szeregu inicjatyw mających na celu zapewnienie ciągłości działania oraz ograniczania zachorowalności wśród personelu. Działania te coraz częściej sprowadzają...
PRZEGLĄD KAR W EUROPIE ZA NARUSZENIE ART. 21 RODO (NIEUSZANOWANIE PRAWA SPRZECIWU NA PRZETWARZANIE DANYCH OSOBOWYCH)
GRECJA Grecki organ nadzorczy w październiku 2019 r. nałożył karę administracyjną w wysokości 20.000 EURO na firmę telekomunikacyjną za naruszenie art. 21 RODO. Ukarany podmiot nie odpowiadał bowiem na sprzeciwy zgłaszane przez osoby, które otrzymywały od ww. firmy...
PRZEGLĄD KAR W EUROPIE ZA NARUSZENIE ART. 37 RODO (NIEPRAWIDŁOWOŚCI W POWOŁANIU IOD LUB JEGO NIE POWOŁANIE)
Dotychczas tylko organy nadzorcze dwóch państw członkowskich zdecydowały się nałożyć kary za naruszenie art. 37 RODO w związku z niewypełnieniem obowiązku powołania inspektora ochrony danych. AUSTRIA Pierwsza z kar została nałożona w sierpniu 2018 r. przez austriacki...
PRZEGLĄD KAR W EUROPIE ZA NARUSZENIE ART. 9 RODO (PRZETWARZANIE SZCZEGÓLNYCH KATEGORII DANYCH OSOBOWYCH)
CYPR Cypryjski organ nadzorczy nałożył w ostatnim czasie kilka kar administracyjnych za naruszenie art. 9 RODO, dotyczącego przetwarzania danych szczególnej kategorii. Kary dosięgnęły firmy: LGS Handling Ltd, Louis Travel Ltd, and Louis Aviation Ltd. i opiewały na...
PRZEGLĄD KAR W EUROPIE ZA NARUSZENIE ART. 5 RODO (m.in. zasady celowości, czasowości, adekwatności, legalności, rzetelności, integralności i poufności danych)
CZECHY Czeski organ nadzorczy nałożył karę administracyjną w wysokości 9 704 EURO na przedsiębiorstwo, w którym jak wskazał organ w swojej decyzji, dane nie były przetwarzane zgodnie z zasadą minimalizacji danych. Organ podniósł, że dane nie były przetwarzane w...
PRZEGLĄD KAR W EUROPIE ZA NARUSZENIE ART. 15 RODO (BRAK REALIZACJI PRAW PODMIOTÓW DANYCH)
CZECHY Czeski organ nadzorczy nałożył karę administracyjną w wysokości 194 EURO na czeską organizacją działającą pro publico bono, która odmówiła interesantowi dostępu do przetwarzanych przez nią danych osobowych interesanta. Organ wskazał, że grzywna w wysokości 194...
PRZEZ JAKI OKRES PRACODAWCA OBOWIĄZANY JEST PRZECHOWYWAĆ DANE OSOBOWE PRACOWNIKA ZAWARTE W DOKUMENTACJI ZWIĄZANEJ ZE STWIERDZENIEM CHOROBY ZAWODOWEJ U PRACOWNIKA?
Na wstępie rozważań wskazać należy, że czas przechowywania dokumentacji związanej ze stwierdzoną u pracownika chorobą zawodową nie został precyzyjnie uregulowany przez ustawodawcę, tak jak to uczyniono chociażby w przypadku dokumentacji dotyczącej wypadków przy...
PRZEGLĄD KAR W EUROPIE ZA NARUSZENIE ART. 13 RODO (NIENALEŻYTE WYPEŁNIANIE OBOWIĄZKÓW INFORMACYJNYCH)
Poniżej prezentujemy przegląd kar jakie nałożyły organy nadzorcze państw członkowskich UE za naruszenia związane z niedopełnieniem przez administratorów danych osobowych obowiązków informacyjnych wobec podmiotów danych osobowych. HISZPANIA Hiszpański organ nadzorczy...
PRZEGLĄD KAR W EUROPIE ZA NARUSZENIE ART. 32 RODO (BRAK WDROŻENIA ODPOWIEDNICH ŚRODKÓW TECHNICZNYCH ORGANIZACYJNYCH ZAPEWNIAJĄCYCH BEZPIECZEŃSTWO PRZETWARZANIA DANYCH OSOBOWYCH)
Poniżej prezentujemy przegląd kar jakie nałożyły ograny nadzorcze państw członkowskich UE za niezapewnienie odpowiednich środków bezpieczeństwa danych osobowych, a więc za naruszenie art. 32 RODO przez podmioty kontrolowane przez te organy. Kary dotyczą zarówno...
W JAKI SPOSÓB MOŻNA WYŚWIETLAĆ OBRAZ Z MONITORINGU NA TERENIE SKLEPU, CZY MOŻE BYĆ MONITOR POKAZUJĄCY OSOBY PRZEBYWAJĄCE W SKLEPIE?
Podstawę prawną legalizującą stosowanie monitoringu wizyjnego wobec pracowników w sklepie znajdziemy w art. 222 Kodeksu pracy. W przypadku sklepów niewątpliwie stosowanie monitoringu wizyjnego uzasadnione jest zapewnieniem bezpieczeństwa pracowników oraz ochrony...
PRZEGLĄD KAR FINANSOWYCH NAŁOŻONYCH PRZEZ ORGANY NADZORCZE INNYCH PAŃSTW CZŁONKOWSKICH- SZWECJA, PORTUGALIA, NORWEGIA
SZWECJA Szwedzki organ nadzorczy nałożył karę administracyjną na szkołę w wysokości 18 630 EURO za wykorzystywanie systemu monitoringu wizyjnego do odnotowywania obecności uczniów w szkole. Organ w uzasadnieniu swojej decyzji wskazał, że o ile przetwarzanie...
PRZEGLĄD KAR FINANSOWYCH NAŁOŻONYCH PRZEZ ORGANY NADZORCZE INNYCH PAŃSTW CZŁONKOWSKICH- NIEMCY, AUSTRIA, FRANCJA
NIEMCY Niemiecki organ nadzorczy nałożył bardzo wysoką karę administracyjną na dostawcę usług telekomunikacyjnych (nr 1) za naruszenie art. 32 RODO. Firma nie podjęła wystarczających środków technicznych i organizacyjnych, aby zapobiec sytuacji uzyskania przez...
JAK PRAWIDŁOWO WSKAZAĆ PODSTAWĘ PRAWNĄ MONITORINGU?
Analizując zagadnienie podstawy prawnej przetwarzania danych osobowych przez administratora za pomocą systemu monitoringu wskazać należy, że szczególne przepisy prawa regulują jedynie niektóre przypadki ochrony osób i mienia przez określone podmioty za pomocą...
CZY ZAWSZE TRZEBA UŻYWAĆ STREF PRYWATNOŚCI (MASKOWANIE OBSZARÓW) JEŚLI W KADRZE JEST INNA POSESJA PRYWATNA LUB FIRMA?
W pierwszej kolejności wskazać należy, że jeżeli obszar monitoringu obejmuje również inną posesję, czy to sąsiada czy sąsiedniej firmy, to w każdym z powyższych przypadków mamy do czynienia z ingerencją w prywatność osoby objętej obszarem monitoringu, a przez to...
ZASADY STOSOWANIA MONITORINGU WIZYJNEGO (CCTV) W SZKOLE
Monitoring wizyjny jest narzędziem ingerencji w konstytucyjnie chronione prawo jednostki do prywatności. Dlatego wszelkie działania ingerujące w to prawo powinny być dokonywane rozważnie i z poszanowaniem obowiązujących przepisów prawa - zgodnie z zasadą legalizmu...
CZY PRACODAWCA MOŻE WYKORZYSTAĆ MONITORING WIZYJNY DO KONTROLI PRACY?
Kodeks pracy w art. 222 wskazuje przyczyny, dla których pracodawca może zamontować w zakładzie pracy monitoring. Monitoring można więc założyć wyłącznie wówczas, gdy jest on niezbędny do zapewnienia bezpieczeństwa pracowników, ochrony mienia, kontroli produkcji...
CZY DOPUSZCZALNE JEST KORZYSTANIE Z UKRYTYCH KAMER?
Odnosząc się do kwestii ukrytych kamer, wskazać należy jednoznacznie, że przepisy RODO oraz unormowania krajowe nie pozwalają, by monitoring mógł być prowadzony przy ich użyciu, z wyjątkiem określonych przypadków. Uprawnienia do prowadzenia niejawnego monitorowania...
CZY DOZWOLONE JEST MONTOWANIE ATRAP KAMER?
Stanowisko Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych wyrażone w wydanych w czerwcu 2018 r. wskazówkach dotyczących wykorzystywania monitoringu wizyjnego sprawie stosowania atrap jest od lat niezmienne i zgodne z wcześniejszą rekomendacją GIODO (poprzednik PUODO). Według...
JAK ZABEZPIECZAĆ DANE Z MONITORINGU? CZY SĄ JAKIEŚ UREGULOWANIA W TYM ZAKRESIE? CZY TE ZASADY DOTYCZĄ MONITORINGU PRYWATNEGO?
Sposób zabezpieczenia nagrań z monitoringu nie został uregulowany w polskich przepisach – przepisy sektorowe nie odnoszą się bowiem w żaden sposób do tego zagadnienia, również Wytyczne 3/2019 Europejskiej Rady Ochrony Danych w sprawie przetwarzania danych osobowych...
JAKI JEST CZAS PRZECHOWYWANIA NAGRAŃ W ZALEŻNOŚCI OD OBIEKTÓW NP. DOMKI JEDNORODZINNE, INSTYTUCJE PUBLICZNE, FIRMY?
Okres retencji danych, czyli ich przechowywania po dokonaniu nagrania, nie jest w polskich przepisach jednoznacznie określony, również Wytyczne 3/2019 Europejskiej Rady Ochrony Danych (EROD) w sprawie przetwarzania danych osobowych przez urządzenia video przyjęte w...